SKRIPSI Jurusan Sejarah - Fakultas Ilmu Sosial UM, 2018

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

EFEKTIVITAS PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN SEJARAH MATERI PENDUDUKAN JEPANG DI INDONESIA KELAS XI IPS SMAN 1 SUGIHWARAS

dwi anggrahini

Abstrak


Abstrak

 

This research is a kind of research development. This development aims to develop learning tools in the form of historical modules to increase students' knowledge of the history of the country. This research was conducted at SMAN 1 Sugihwaras class XI IPS. Module development steps include needs analysis, planning, initial product development, initial product testing, revision, field testing and final product revision. Field trials were conducted using experimental methods. The results were obtained from expert test, small group test and field test. Expert tests from 3 validators obtained 90% percentage of valid categories and no need for revisions. Small and large group test data obtained 88% percentage with valid criteria. Field test to determine the effectiveness of the module after the use of modules by experimental method shows comparison of the use of 90% history module and the use of history books 65%.baik yang dapat diartikan bahwa alat papan pantul yang dikembangkan oleh peneliti layak digunakan tanpa revisi.

Setelah melakukan uji coba dan mendapatkan beberapa masukan maka alat papan pantul (rebound board) yang dikembangkan terdiri dari dua alat yaitu Shocking Box dan Wicked Wood yang dalam penggunaan pada latihan kecepatan reaksi pengaja gawang dapat memberikan antusiasme pada para penjaga gawang ketika latihan. Penggunaan alat yang dikembangkan juga berdampak pada efektifitas danefisiensi latihan. Pemakaian alat juga berdampak pada bertambahnya model danvariasi yang digunakan untuk latihan kecepatan reaksi penjaga gawang di SSB MASEL Kabupaten Malang