SKRIPSI Jurusan Sastra Inggris - Fakultas Sastra UM, 2019

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar
Tampilan Sampul

Effect of Narrow Reading on English Vocabulary Improvement of Vocational High School Students

Sari Silvia Nurmila

Abstrak


SUMMARY

Sari, Silvia Nurmila. 2019. Effect of Narrow Reading on English Vocabulary Improvement of Vocational High School Students. Undergraduate Thesis. Department of English, Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang. Advisors: (I) Dr. Johannes Ananto Prayogo, M.Pd, M.Ed. (II) Prof. Drs. Bambang Yudi Cahyono, M.Pd, M.A., Ph.D.

Keywords : narrow reading, vocabulary improvement

The findings of previous research on reading showed that the students’ main problem for comprehending the text was mostly because of the unfamiliarity of the vocabulary. This research is aimed at investigating the effectiveness of narrow reading to improve students’ vocabulary and students’ perception on the implementation of narrow reading.

The research design was pre-experimental research. The subjects were 25 students of eleventh grade of SMK Indonesia Putera, Blitar. This study used vocabulary tests and questionnaire as instruments to collect the data. The gathered data was computed using IBM SPSS Statistics 25 Program.

The findings revealed that narrow reading strategy is effective to improve students’ vocabulary. The data showed that the level of significance was 0.000 which is less than 0.05. The result also indicates that students’ vocabulary achievement is significantly higher after the implementation of narrow reading strategy. The result of questionnaire showed that more than 85% of the students gave positive feedback on the implementation of narrow reading which means the students were happy during the lesson.

In conclusion, narrow reading strategy is demonstrated to be effective to improve students’ vocabulary. Besides, the implementation of narrow reading strategy is perceived positively by the students. It is finally suggested that English teachers implement narrow reading strategy in the classroom and the next researchers can employ this research findings as reference.

RINGKASAN

Sari, Silvia Nurmila. Pengaruh Strategi Narrow Reading terhadap Perkembangan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Skripsi. Jurusan Bahasa Inggris, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: (I) Dr. Johannes Ananto Prayogo, M.Pd, M.Ed. (II) Prof. Drs. Bambang Yudi Cahyono, M.Pd, M.A., Ph.D.

Keywords : narrow reading, perkembangan kosakata

Temuan penelitian sebelumnya tentang membaca menyatakan bahwa masalah utama siswa untuk memahami teks sebagian besar disebabkan oleh ketidaktahuan kosa kata. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki keefektifan penggunaan strategi  narrow reading  untuk meningkatkan kosakata siswa dan menyelidiki pendapat siswa tentang strategi narrow reading.

Desain penelitian yang digunakan adalah Pra-eksperimental. Subjek yang berpartisipasi dalam penelitian ini adalah 25 siswa kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan Putera Indonesia, Blitar. Penelitian ini menggunakan pretest, posttest, dan kuesioner sebagai instrumen untuk mengumpulkan data. Data yang terkumpul dihitung menggunakan Program IBM SPSS Statistics 25.

Hasil penelitian mengungkapkan bahwa strategi narrow reading efektif untuk meningkatkan kosa kata siswa. Data menunjukkan bahwa tingkat signifikansi adalah 0,000 yang berarti kurang dari 0,05. Hasil tersebut menunjukkan bahwa pencapaian kosa kata siswa secara signifikan lebih tinggi setelah penerapan strategi narrow reading. Hasil dari kuesioner menunjukkan bahwa lebih dari 85% siswa memberikan pendapat positif tentang implementasi strategi narrow reading yang berarti siswa merasa senang saat pembelajaran berlangsung.

Kesimpulan yang dapat diambil yaitu strategi narrow reading adalah strategi yang terbukti efektif meningkatkan kosa kata siswa. Selain itu, penerapan strategi narrow reading dirasakan membawa dampak positif bagi para siswa. Dengan adanya penelitian ini, disarankan kepada guru Bahasa Inggris untuk menggunakan strategi narrow reading dalam kelas, dan juga bagi peneliti selanjutnyya untu menggunakan temuan penelitian ini sebagai referensi.