SKRIPSI Jurusan Sastra Inggris - Fakultas Sastra UM, 2019

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Developing Monopoly Game for Teaching Tenses through Speaking Activity to the Eighth Graders

Agustina Fenda

Abstrak


SUMMARY

Agustina, Fenda. 2019. Developing Monopoly Game for Teaching Tenses Through Speaking Activity to the Eighth Graders of Junior High School. Thesis, Department of English, Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang. Advisors: (1) Drs. Andi Muhtar, M. A., (2) Dr. Furaidah, M.

Key Words: Let’s Travel with English, Monopoly Game, Grammar, Speaking Activity

The purpose of this study is to develop a modified monopoly game as a supplementary medium in learning grammar through a speaking activity for the eighth graders. The materials which are used are asking for and giving information using Simple Present Tense and Present Continuous Tense. The stages of the Research and Development (R&D) was adapted from Borg and Gall (1983), which include:

(1) needs analysis,

(2) product development,

(3) expert validation,

(4) first revision,

(5) product try-out,

(6) second revision, and

(7) final product. The product has some tools. They are

(1) main board,

(2) chance cards,

(3) dice,

(4) tokens,

(5) artificial money,

(6) teacher guideline,

(7) students guideline,

(8) answer key, and

(9) package.

Data collection were collected by interviewing an English teacher and giving questionnaires to the students. The instruments to collect the data were questionnaire sheets, interview guide, and validation sheet. The data from the instruments were analyzed quantitatively and qualitatively.

The product was validated by two experts, a lecturer of English Department at Universitas Negeri Malang and an English teacher of SMP Negeri 9 Malang. Afterward, the product was revised based on the experts’ comments and suggestions. Then, it was tried out to 34 eighth graders of SMP Negeri 9 Malang.

According to the lecturer validation, the product was classified as a very good product because it could fulfill 91% of a very good product criterion. Besides, the teacher validation showed that the product could fulfill 82.5% of a very good product criterion. Furthermore, the result of the students questionnaire in product try-out showed their positive responses and attitudes toward the product. The average score from the product try-out which was 83 indicated that the product was categorized as a very good product. Therefore, it could be concluded that Let’s Travel with English is suitable to be used in teaching grammar, particularly for teaching Simple Present Tense and Present Continuous Tense.

RINGKASAN

Agustina, Fenda. 2019. Mengembangkan Permainan Monopoli untuk Mengajar Tenses Melalui Kegiatan Berbicara untuk Siswa Kelas Delapan Sekolah Menengah Pertama. Skripsi, Jurusan Bahasa Inggris, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: (1) Drs. Andi Muhtar, M. A., (2) Dr. Furaidah, M. A

Kata Kunci: Let’s Travel with English, Permainan Monopoli, Grammar, Aktivtas Berbicara

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan permainan monopoli yang dimodifikasi sebagai media tambahan dalam belajar grammar melalui kegiatan berbicara untuk siswa kelas delapan. Materi yang digunakan adalah meminta dan memberikan informasi menggunakan Simple Present Tense dan Present Continuous Tense. Metode penelitian yang digunakan dalam penilitian ini merupakan Penelitian dan Pengembangan (Research and Development) yang diadaptasi dari Borg dan Gall (1983), yaitu:

(1) analisis kebutuhan,

(2) pengembangan produk,

(3) validasi ahli,

(4) revisi pertama,

(5) uji coba produk,

(6) revisi kedua, dan

(7) produk akhir. Produk memiliki beberapa alat yang digunakan saat bermain, yaitu

(1) papan utama,

(2) kartu kesempatan,

(3) dadu,

(4) token,

(5) uang buatan,

(6) pedoman guru,

(7) pedoman siswa,

(8) kunci jawaban, dan

( 9) paket.

Metode yang digunakan dalam pengumpulan data adalah melalui wawancara dan kuesioner. Instrumen untuk mengumpulkan data adalah lembar kuesioner, panduan wawancara, dan lembar validasi. Data dari instrumen dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif.

Produk ini divalidasi oleh dua ahli, yaitu seorang dosen Jurusan Bahasa Inggris di Universitas Negeri Malang dan seorang guru Bahasa Inggris di SMP Negeri 9 Malang. Setelah itu, produk direvisi berdasarkan komentar dan saran para ahli. Kemudian, produk diujicobakan kepada 34 siswa kelas delapan di SMP Negeri 9 Malang.

Menurut validasi dosen, produk tersebut diklasifikasikan sebagai produk yang sangat baik karena dapat memenuhi 91% dari kriteria produk. Selain itu, validasi guru menunjukkan bahwa produk tersebut dapat memenuhi 82,5% dari kriteria produk. Selanjutnya, hasil angket siswa dalam uji coba produk menunjukkan tanggapan yang positif terhadap produk. Nilai rata-rata dari uji coba produk yaitu 83 dan menunjukkan bahwa produk tersebut dikategorikan sebagai produk yang sangat baik. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa Let’s Travel with English layak digunakan dalam pengajaran grammar, khususnya untuk mengajar Simple Present Tense dan Present Continuous Tense.