SKRIPSI Jurusan Sastra Inggris - Fakultas Sastra UM, 2012

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

The Contextuality of Vocabulary Items Used in the Students’ Workbook in the First Grade of Laboratory Primary School State University of Malang

Edianto .

Abstrak


ABSTRAK

 

Edianto. 2012. The Contextuality of Vocabulary Items Used in the Students’ Workbook in the First Grade of Laboratory Primary School, State University of Malang. Thesis, English Department, Faculty of Letters, State University of Malang. Advisors: (I) Dr. Mirjam Anugerahwati, M.A, (II). Maria Hidayati, S.S., M.Pd.

 

Keywords: Workbook, Contextuality of Vocabulary,  ICP

Students’ workbook is a book which is designed specifically where the students could study various tasks independently. CTL is the latest approach that is newly implemented where the materials and activities are based on the student’s prior knowledge. It engages the students in significant activities that help them connect academic studies to their context in real-life situation. For the smoothness of CTL program, the role of workbook is very important because in teaching and learning activities certainly teachers require a workbook. In this case, the workbook used should be contextual which later on will influence the contextuality of vocabulary. Therefore in this study, the researcher will describe the contextuality of vocabulary items used in the students’ workbook.

This study was descriptive-evaluative content analysis on the students’ workbook. The case analyzed was about the contextuality of vocabulary items used in the students’ workbook to the first grade of International Class Program (ICP) of Laboratory Primary School, State University of Malang. The instruments used for this study were human instrument, namely the researcher himself, and contextuality of vocabulary checklist categories.

The findings of this study show that the vocabulary items used in the students’ workbook “English Workbook Grade 1 Semester 2” in the first grade of international class program (ICP) of Laboratory Primary School, State University of Malang are suitable for the students of Malang. It appears as the result of the analysis from the contextuality of vocabulary checklist categories. From fifteen categories that used by the researcher to find out the contextuality of vocabulary items used in the students’ workbook the only one category that was not contextual namely, names of person while two other categories names of furniture and sports were empty because there was not vocabulary included in these categories in the students’ workbook.

Based on the results of this study, the researcher suggested that the writer only changes the names of person used in the workbook with the names of person in Malang because it suitable for their context.

 

ABSTRAK

 

Edianto. 2012. Kekontextualan Kosakata yang Digunakan dalam Buku Tugas Siswa Dikelas Satu Sekolah Dasar Laboratorium, Universitas Negeri Malang. Skripsi, Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang. Penasehat: (I) Dr. Mirjam Anugerahwati, M.A, (II). Maria Hidayati, S.S., M.Pd.

 

Kata Kunci: Buku tugas, kekontextualan kosakata, ICP

Buku kerja siswa adalah sebuah buku yang dibuat secara khusus dimana dalam buku tersebut siswa dapat belajar secara mandiri dalam mengerjakan bebagai macam tugas yang salah satunya adalah mengenai vocabulary. CTL adalah pendekatan terbaru yang baru dilaksanakan di mana bahan-bahan dan kegiatan berdasarkan pengetahuan siswa. Pendekatan ini melibatkan para siswa dalam kegiatan penting yang membantu mereka belajar terhubung dengan konteks kehidupan mereka dalam situasi kehidupan nyata. Untuk kelancaran program CTL, peran buku kerja siswa sangat penting karena dalam kegiatan belajar dan mengajar pasti guru memerlukan buku tugas. Dalam kasus ini, buku tugas yang digunakan harus kontekstual. Oleh karena itu dalam riset ini, peneliti akan menjelaskan apakah kosa kata yang digunakan dalam buku kerja siswa tersebut kontextual.

Riset ini adalah analisis isi descriptif-evaluatif untuk buku kerja siswa. Masalah yang akan dianalisa adalah tentang kekontekstualan kosakata yang digunakan dalam buku tugas siswa kelas satu Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Negeri Malang. Alat yang digunakan dalam riset ini adalah peneliti sendiri dan ceklis tentang kekontekstualan kosakata.

Temuan dari riset ini menunjukan bahwa kosakata yang digunakan dalam buku tugas siswa “English Workbook Grade 1 Semester 2” di kelas satu international class program (ICP) di sekolah dasar Universitas Negeri Malang adalah cocok dengan siswa di Malang. Kecocokan buku tersebut kelihatan dari hasil analisa terhadap buku siswa. Dari lima belas kategori hanya ada satu kategori yang tidak kontekstual yaitu, kategori nama orang sedangkan dua kategori yang lain yaitu, nama-nama perabot dan olahraga kosaong karena kosakata yang termasuk dalam kategori ini tidak ditemukan di dalam buku tugas siswa.

Berdasarkan hasil riset, peneliti menyarankan agar penulis mengganti nama-nama orang yang digunakan dalam buku tugas siswa tersebut berdasarkan dengan nama orang yang ada dilingkungan sekitar siswa karena itu sesuai dengan konteks mereka di Malang.