SKRIPSI Jurusan Sastra Indonesia - Fakultas Sastra UM, 2017

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Hubungan Kemampuan Memahami dan Kemampuan Menulis Surat Pribadi Berbahasa Jawa Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Malang

Devi Prastuti Subagyo

Abstrak


ABSTRAK

 

Subagyo, Devi Prastuti. 2017. Hubungan Kemampuan Memahami dan Kemampuan Menulis Surat Pribadi Berbahasa Jawa Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Malang. Skripsi, Jurusan Sastra Indonesia, Fakultas Sastra, Universistas Negeri Malang. Pembimbing: Dr. Sunoto, M.Pd.

 

Kata kunci: surat pribadi, bahasa Jawa, kemampuan memahami, kemampuan menulis, VIII SMP

 

Surat pribadi berbahasa Jawa merupakan alat komunikasi tertulis dengan bahasa Jawa yang sudah jarang digunakan. Hal ini dikarenakan munculnya alat komunikasi elektronik serta siswa belum memahami benar tata tulis surat menyurat dalam bahasa Jawa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) kemampuan memahami dan kemampuan menulis surat pribadi berbahasa Jawa SMP Negeri 4 Malang dan (2) hubungan kemampuan memahami dan kemampuan menulis surat pribadi berbahasa Jawa siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Malang.

Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif korelasional. Data yang diperlukan adalah skor hasil tes kemampuan memahami dan menulis surat pribadi berbahasa Jawa serta hasil wawancara. Instrumen yang digunakan berupa pedoman wawancara dan tes. Kegiatan analisis data dimulai dari tahap persiapan, tahap tabulasi, dan tahap analisis data.

Berdasarkan hasil analisis, diperoleh simpulan hasil penelitian sebagai berikut. Pertama, kemampuan memahami surat pribadi berbahasa Jawa tergolong dalam kategori baik, yakni siswa yang memperolah nilai di atas rata-rata berjumlah 21 orang, sementara 14 orang memperoleh nilai di bawah rata-rata. Kedua, kemampuan menulis surat pribadi berbahasa Jawa tergolong dalam kategori baik, yakni siswa yang memperolah nilai di atas rata-rata berjumlah 19 orang, sementara 16 orang memperoleh nilai di bawah rata-rata. Ketiga, terdapat hubungan yang signifikan antara kemampuan memahami dan kemampuan menulis surat pribadi berbahasa Jawa, yakni 0,689 > 0,396 dan 0,000 < 0,05. Keempat, terdapat 10 siswa yang tidak menunjukkan adanya korelasi antara kedua nilai tersebut. Kelima, terdapat 6 siswa yang memperoleh nilai kemampuan memahami lebih tinggi daripada nilai kemampuan memahami. Keenam, terdapat 4 siswa yang memperoleh nilai kemampuan memahami lebih rendah daripada nilai kemampuan menulis.

Berdasarkan hasil penelitian di atas, maka saran yang diajukan adalah (a) bagi sekolah, diharapkan pihak sekolah mampu memfasilitasi sumber belajar yang diperlukan untung mendukung proses pembelajaran; (b) bagi guru, diharapkan guru mampu memberikan pemahaman yang lebih kepada siswa, memilih dan menggunakan metode pembelajaran yang sesuai dengan kemampuan siswa dan kesulitan materi; (c) bagi siswa, diharapkan lebih meningkatkan semangatnya untuk belajar menulis serta membiasakan membaca dan memahami isi bacaan; dan (d) bagi peneliti lanjutan, penelitian ini dapat dijadikan dasar untuk mengembangkan lebih lanjut dengan variabel yang bervariasi serta disarankan untuk meneliti faktor-faktor penyebab tidak adanya korelasi antara kemampuan memahami dan kemampuan menulis yang dilakukan oleh peneliti.

 

ABSTRACT

 

Subagyo, Devi Prastuti. 2017. The Relation of Understanding Ability and Writing Ability Personal Letter in Javanese Students in the Eight Grade of Junior High School 4 Malang Thesis, Major of Indonesian Literature, Literature Faculty, State University of Malang. Advisor: Dr. Sunoto, M.Pd.

 

Keywords: personal letter, Javanese language understanding ability, writing ability, eight grade of junior high school

Personal letter in Javanese is a written communication tool with Javanese language that is rarely used. This is because the emergence of electronic communication tool and students don’t understand the correct letter writing correspondence in the Java language. This research aims to describe (1) the understanding ability and the writing ability personal letter in Javanese students in the eight grade of junior high school 4 Malang and (2) the relation of understanding ability and writing ability personal letter in Javanese students in the eight grade of junior high school 4 Malang.

The data which required in this study are scores of the understanding ability test and scores of the writing ability personal letter in Javanese test and interview results. The instruments which used to collect data are interview guidelines and test. Data analysisis activities start from the preparation stage, tabulation stage, and data analysis stage.

Based on the data analysis result, it’s obtained the conclusion data as follows. First, the understanding ability personal letter in Javanese students in the eight grade of junior high school 4 Malang is belong to a good category, spesifically students who get above average value amount to 21 students, while students who get below average values amount to 14 students. Second, the writing ability personal letter in Javanese students in the eight grade of junior high school 4 Malang is belong to a good category, spesifically students who get above average value amount to 19 students, while students who get below average values amount to 16 students. Third, there is a significant relation between the understanding ability and writing ability personal letter in Javanese, specifically 0,689 > 0,396 and 0,000 < 0,05. Fourth, there are 10 students who show no correlation between the two ability values. Fifth, there are 6 students who get understanding ability values is higher than writing ability values. Sixth, there are 4 students who get understanding ability values is lower than writing ability values.

Based on the research results above, then the proposed suggestions are (a) for school, it’s expected that school can facilitate the learning resources needed to support the learning process; (b) for teacher, it’s expected teacher can give more understanding painstakingly to students before doing the writing activity and choose and use the appropriate learning methods in accordance with the students’ ability and the difficulty of teaching materials; (c) for students, it’s expected to further enhance their enthusiasm for learn to write and read and understand the content of the reading; and (d) for advanced researcher, this research can be used as a basis to develop further with more varied variables, and it’s adviced researching the factors which caused no correlation beetwen understanding ability and writing ability which did by the writer.