SKRIPSI Jurusan Sastra Arab - Fakultas Sastra UM, 2018

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Kemampuan Membaca PemahamanTeks Arab Siswa IPA Madrasah Aliyah Negeri 2 Pasuruan

Makiatul Madaniah

Abstrak


ABSTRAK

 

In the evaluation of learning, reading is one of the language skills that must be mastered by learners. One of learners success in the learning process in school is decided by their mastery in reading skill (maharah al-qira’ah). More specifically, this ability is translated as reading comprehension skill. It is a skill where the learners have the ability to comprehend the written messages consist of vocabulary, sentences, and main ideas related to the reading theme. This study is aimed to describe students’ reading comprehension skill of Arabic text in Science class MAN 2 Pasuruan related to the comprehension of vocabulary, sentences, the main idea in a paragraph, and the topic of texts. This quantitative descriptive method was used in this study. There were four instruments in collecting the data: (1) test, (2) interview, (3) questionnaires, and (4) documentation. The data collected was analyzed descriptively to show students’ reading comprehension skill. The subjects of this research were the students of Science class in XI grades MAN 2 Pasuruan.Based on the data analysis, there are some conclusions as follows: (1) in general, students’ reading comprehension of Arabic text is in fair category which there are 79.37% students get the standard score above 55 with the class average is 67.87, (2) More specifically, students’ comprehension skill in terms of vocabulary is in high category which there are 60.32% of students get score above 70 with the class average is 74.43.Students’ ability in the aspect of comprehending sentences is in the fair category which there are 68.25% of students get the standard score above 55 with the class average is 62.70. In the aspect of comprehending the main idea, students’ skill is in the high category which there are 66.67% of students get the score above 70 with class average is 69.44. In comprehending text topic, students’ skill is in the fair category because there are 60% students get the standard score above 55 with the class average 59.52.

Key Words: Reading Comprehension, Arabictext, Islamic State High School (MAN) 2 Pasuruan.

 

Abstrak

 

Dalamevaluasipembelajaran, membaca merupakan salah satu indikator kemampuan berbahasa yang harus dimiliki oleh peserta didik. Keberhasilan peserta didik dalam mengikuti proses pembelajaran di sekolah salah satunya ditentukan oleh penguasaan mereka pada kemampuan membaca(maharah al-qira’ah). Lebih spesifik kemampuan tersebut diistilahkan sebagai kemampuan membaca pemahaman yaitu sebuah kemampuan untuk memahami pesan tertulis yang terdiri atas kosakata, kalimat, dan ide pokok yang sesuai dengan tema bacaan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan membaca pemahaman teksArab siswaIPA MAN 2 Pasuruan yang berkaitan dengan pemahaman kosakata, kalimat, ide pokok paragraf, dan topik wacana. Adapun Rancangan penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Terdapat empat jenis instrumen dalam pengumpulan data, yaitu: (1) tes, (2) wawancara, (3) angket, dan (4) dokumentasi. Data yang diperoleh akan dianalisis secara deskriptif untuk menggambarkan kemampuan membaca pemahaman siswa.Adapun subyek penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA MAN 2 Pasuruan.Berdasakan hasil analisis data, diperoleh simpulan sebagai berikut: (1) kemampuan siswa dalam membaca pemahaman teks Arab secara umum dikategorikan sedang dimana terdapat 79,37 % siswa mendapat skor standar di atas 55dengan capaian nilai rata–rata sebesar 67.87, (2) Sedangkan secara khusus kemampuan siswa dalam pemahaman kosakata dikategorikan tinggi di mana terdapat 60.32% siswa mendapat skor standar di atas 70 dengan capaian nilai rata–rata sebesar 74.43,Kemampuan siswa dalam aspek pemahaman kalimat dikategorikan sedang di mana terdapat 68.25% siswa mendapat skor standar di atas 55dengan capaian nilai rata–rata sebesar 62.70, dan kemampuan siswadalamaspekpemahaman ide pokokdikategorikantinggidimanaterdapat 66.7% mendapatskor di atas 70dengancapaiannilai rata–rata sebesar 69.44. Di lain pihak, kemampuansiswadalampemahamantopikwacanadikategorikansedangkarenaterdapat 60% siswamendapatskorstandar di atas 55 dengan capaian nilai rata–rata sebesar 59.52.

Kata kunci: Membaca pemahaman, teksArab, Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Pasuruan