DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2010

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

English Syllabus for Kindergartens in Balikpapan. (Thesis)

Hesty Fitriany

Abstrak


          The current trends show that the teaching of English is not only conducted in elementary schools but also in kindergartens. The research was initiated by the fact that English has been included as a program in teaching and learning process in kindergartens in Balikpapan. However, that program is not supported by the availability of qualified teachers and English syllabus.

          This study is focused on developing English syllabus for Kindergarten in Balikpapan. It tries to answer the research problem about how to develop English syllabus which covers the learning objectives which meet the students' needs, the materials which provide successful achievement, and the teaching methods which guide teachers how the materials are to be taught, and the evaluation which assesses how far the learning objectives are reached.

          This is a Research and Development study conducted in two activities; needs assessment, and syllabus development based on the information from needs assessment. The draft of the syllabus was evaluated by two experts and the feedbacks were used to revise the draft. Field try-out was conducted to get feedbacks used to revise the draft. The final revision is the Final Product. The instruments used to collect the data were questionnaires, observation checklists, and interview guides.

            The results of needs assessment showed that the teachers got confused to formulate learning objectives. They also had difficulties to find the materials for several themes and sub-themes and they only applied a few teaching techniques and very limited media. From the data, the first draft of syllabus was made. Then it was revised after obtaining the feedback from the experts. The revision was made by renaming the term used in the objectives; combining themes and sub-themes columns, resources, and media columns; adding materials and evaluation columns; and completing the syllabus with the list of vocabulary items, phrases and sentences, and expressions. The draft of the syllabus did not get significant revision from the results of the field try-out. The final product developed comprises (a) the cover of English syllabus, (b) acknowledgement, (c) table of contents, (d) outline course, (e) meeting schedules of English program for group A and B in two semesters, (f) the table of standardized competence and basic competence, (g) matrix of the course (h) list of vocabulary item.

Abstrak:

Kata Kunci: Taman Kanak-Kanak, Silabus Pembelajaran Bahasa Inggris

          Perkembangan pembelajaran bahasa Inggris saat ini sudah sampai pada Taman Kanak-Kanak (TK). Ini terbukti dengan telah dimaksukannya bahasa Inggris sebagai sebuah program pembelajaran TK di Balikpapan. Akan tetapi program tersebut tidak didukung adanya silabus pengajaran dan guru pengajar yang memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik.

          Penelitian ini ditujukan untuk mengembangkan silabus pembelajaran bahasa Inggris untuk TK di Balikpapan yang mencakup tujuan pembelajaran, materi pembelajaran, metode atau tehnik mengajar, dan evaluasi yang dapat menilai keberhasilan pencapaian tujuan.

          Ini adalah sebuah design Penelitian dan Pengembangan yang dilakukan dalam dua kegiatan yaitu Analisa Kebutuhan dan Pengembangan Produk berdasar informasi yang didapat dari analisa Kebutuhan. Draft silabus selanjutnya diperbaiki dari masukan yang diberikan oleh dua orang ahli. Uji lapangan adalah bagian penting untuk mendapatkan masukan dari pengguna silabus yang dijadikan dasar dalam memperbaiki silabus. Karena keterbatasan waktu dalam penelitian ini, uji lapangan hanya dilakukan pada responden terbatas sehingga perbaikan dari uji lapangan merupakan perbaikan akhir dari draft silabus yang selanjutnya menjadi produk akhir yang dilaporkan. Instrument yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah kuesioner, lembar observasi, dan panduan interview.

          Hasil analisa kebutuhan menunjukan bahwa guru-guru TK masih kesulitan dalam merumuskan tujuan pembelajaran bahasa Inggris. Mereka kesulitan mendapatkan bahan untuk mengajarkan beberapa tema dan mereka juga menggunakan tehnik and media mengajar yang sangat terbatas.

          Berdasarkan data diatas, draft silabus pertama dibuat. Draft tersebut diperbaiki sesuai saran dari ahli dengan mengubah istilah yang digunakan dalam silabus, menggabugkan tema dan sub-tema dalam satu kolom, menambahkan kolom untuk materi dan evaluasi, dan melengkapi silabus dengan daftar kosa kata, frase dan ekspresi. Setelah mendapat masukan dari uji lapangan, draft silabus tidak mengalami perbaikan yang berarti.

            Akhirnya hasil perbaikan uji lapangan adalah merupakan produk silabus yang terdiri dari (a) bagian pendahuluan; cover silabus, kata pengantar, dan daftar isi (b) bagian isi; kerangka pembelajaran, penjabaran pertemuan dan tema dalam 4 semester, penjabaran standar kompetensi, kompetensi dasar, dan indicator, penjabaran tema dalam kegiatan pembelajaran (c) bagian lampiran; daftar kosa kata, frase dan kalimat, dan daftar ekspresi.