DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2010

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Developing Interactive Listening Comprehension Materials in Self-Learning Center (SLC) for the Students at Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Kediri. (Thesis)

Ria Fakhrurriana

Abstrak


This research and development (R&D) study is conducted to develop Interactive Listening Comprehension Materials in Self-Learning Center (SLC) for the Students at State College for Islamic Studies (STAIN) Kediri. The research involves the students of basic level of the university students, SLC advisor, and four experts.

The procedure of the study is adapting Borg & Gall's (2006) model involving several ways: conducting needs survey, developing materials, experts' validation, revising, trying out the materials, revising, and getting the final product. The development is based on the result of the need survey that shows the unavailability of Interactive Listening Comprehension Materials in SLC at STAIN Kediri.

The instruments in needs survey consist of questionnaires, an interview guide, and field notes. The data from the students is calculated in percentage and those from the SLC advisor and from the field notes are described in qualitative way. The data from needs survey is used as the basis for the materials development. A validation form is used to collect the experts' judgment on the materials. The experts validate the materials in terms of the program and the content of language. The data from the experts are analyzed in percentage and also described qualitatively.

The try out is conducted in Self Learning Center to know the product's practicality, effectiveness of the materials. The subjects are the students of the second semester of English Education Program. They were still considered as the beginner or the basic level of university students, the target of the material development.

The material is in the form of computer flash program which contains interactive listening comprehension materials with four menus: picture description, multiple choices, missing lyrics and Islamic songs. "Picture Description" has fifteen topics, "Multiple Choices" has also fifteen topics, "Missing Lyrics" has three kinds of video songs, and "Islamic Songs' has five Islamic video songs.

The result of the first try out shows that only two parts of the program considered too easy and too difficult. It needed to be revised in terms of level of difficulty. Both of them are in the missing lyric part. The songs are Michael Jackson and Brook White's song. The revision is done by changing the songs to be songs by Joey Mcintyre and Lenka entitled Stay The Same and Trouble is a Friend. Then, the revised parts are tried out. The results of the second try out shows that the revised parts are appropriate for the students of STAIN Kediri for independent listening comprehension learning.

 

Abstrak:

Kata Kunci: mengembangkan, materi menyimak interaktif, Pusat Belajar mandiri, STAIN Kediri.

Studi ini merupakan penelitian dan pengembangan (R & D) yang dilakukan untuk mengembangkan materi interaktif pemahaman menyimak di pusat belajar mandiri (SLC) untuk Mahasiswa di STAIN Kediri. Penelitian ini melibatkan mahasiswa semester kedua sebagai mahasiswa tingkat dasar, penasehat SLC, dan empat ahli.

Prosedur penelitian ini mengadaptasi model Borg & Gall's (2006). Yaitu dengan melakukan survei kebutuhan, pengembangan materi, validasi ahli, merevisi, melakukan uji coba materi, revisi, dan mendapatkan produk akhir. Pengembangan ini didasarkan pada hasil survei kebutuhan yang menunjukkan tidak tersedianya materi Interaktif Pemahaman Menyimak di SLC STAIN Kediri.

Instrumen yang digunakan pada survei kebutuhan adalah angket dan pedoman wawancara. Data yang diperoleh dari murid dihitung memakai prosentase dan yang dari penasehat SLC di jelaskan secara kualitatif. Data dari survei kebutuhan dipakai sebagai dasar pengembangan materi. Data validasi digunakan untuk memperoleh penilaian ahli terhadap materi. Para ahli memvalidasi materi dalam hal program dan isi kebahasaannya. Data dari para ahli di analisis secara kualitatif

Uji coba dilakukan di Pusat Belajar Mandiri (SLC) untuk mengetahui kepraktisan, efektivitas materi produk. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa semester kedua Program Pendidikan Bahasa Inggris. Mereka dianggap sebagai mahasiswa tingkat pemula, target dari pengembangan materi ini.

Materi yang di kembangkan adalah dalam bentuk program flash komputer, berisi materi-materi interaktif dengan empat menu: deskripsi gambar, pilihan ganda, lirik yang hilang dan lagu-lagu Islami. Deskripsi Gambar berisi topik lima belas, Pilihan Ganda juga berisi lima belas topik, Lirik yang hilang terdapat 3 jenis video lagu, dan lagu-lagu Islami memiliki lima video lagu Islami.

Hasil uji coba pertama menunjukkan bahwa adanya dua bagian dari program yang dianggap terlalu mudah dan terlalu sulit, diperlukan revisi dalam hal tingkat kesulitan. Keduanya di bagian lirik yang hilang. Mereka lagu-lagu Michael Jackson dan lagu Brook White. Revisi dilakukan dengan mengganti lagu-lagu tersebut menjadi lagu oleh yang di nyanyikan Joey McIntyre dan Lenka yang berjudul "Stay the Same "dan "Trouble is a Friend". Kemudian, bagian yang telah direvisi diuji coba kembali. Hasil uji coba kedua menunjukkan bahwa bagian-bagian revisi telah sesuai bagi mahasiswa STAIN Kediri untuk belajar menyimak secara mandiri.