DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2019

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

الثباتمستويالصعوبةفيإختباراللغةالعربيةفيالمدرسةالمتوسطةعلىالمعيارالوطنيفيالسنةالأكاديمية 2014/ 2015 م.

permana muhammad taufiq

Abstrak


ABSTRAK

Permana, Muhamad Taufiq Fajar. 2019. Reliabilitas dan Tingkat Kesulitan Pada

Ujian Akhir Madrasah Tsanawiyah Berstandar Nasional Mata Pelajaran

Bahasa Arab tahun Pelajaran 2014/2015. Tesis, Keguruan Bahasa Arab,

Pascasarjana, Universitas Negeri Malang. Pembimbing Pertama Prof. Dr.

Nurul Murtadlo, M.Pd, Kedua Dr. Kholisin, M.Hum.

Kata Kunci: Reliabilitas, Tingkat Kesukaran, Ujian Akhir

Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan

(1) Reliabilitas Ujian AkhirMadrasah Berstandar Nasional mata pelajaran bahasa Arab Madrasah TsanawiyahTahun Ajaran 2014/2015 dan

(2) Tingkat Kesulitan Ujian Akhir Madrasah BerstandarNasional mata pelajaran bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Tahun Ajaran 2014/2015.Populasi dalam penelitian ini adalah Siswa-siswi madrasah Tsanawiyah di Kota Batu kelasIX Tahun Pelajaran 2014-2015. Sedangkan sampel yang digunakan adalah siswa kelas IXyang berjumlah 60 siswa. Adapun metode penelitian yang digunakan adalah deskriptifkuantitatif.Data dalam penelitian ini adalah adalah soal Ujian Akhir Madrasah BerstandarNasional mata pelajaran bahasa Arab tahun pelajaran 2014/2015.. Sumber data dalampenelitian ini adalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kota Batu.Berdasarkan hasil penelitian peneliti menyimpulkan dua garis besar. Pertama,Reliabilitas Ujian Akhir Madrasah Berstandar Nasional mata pelajaran bahasa ArabMadrasah Tsanawiyah Tahun Ajaran 2014/2015 Dilihat dari segi reliabilitas, termasuksoal yang memiliki reliabilitas tinggi atau reliabel karena memiliki reliabilitas lebih dari0,70 yaitu sebesar 0,732, kedua; Tingkat Kesulitan Ujian Akhir Madrasah BerstandarNasional mata pelajaran bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Tahun Ajaran 2014/2015Dilihat dari segi tingkat kesukaran, termasuk soal yang cukup baik karena 30 butir (60%)termasuk dalam kategori sedang (soal yang baik adalah soal yang memiliki indeks 0,30 –0,70 yang termasuk dalam kategori sedang).

ABSTRACT

Permana, Muhamad Taufiq Fajar. 2019. Reliability and Difficulty in the Final

Examination of Madrasah Tsanawiyah National Standard Arabic Language

Subjects for the 2014/2015 academic year. Thesis, Arabic Language Teaching,

Postgraduate, Malang State University. First Advisor Prof. Dr. Nurul Murtadlo,

M.Pd, Second Dr. Kholisin, M. Hum.

Keywords: Reliability, Level of Difficulty, Final Examination

The purpose of this study is to describe

 (1) the reliability of the NationalStandard Madrasah Examination for Arabic language in 2014/2015 MadrasahTsanawiyah and

(2) Difficulty in the Final Examination of National Standard

Madrasah in Arabic subjects for the 2014/2015 Madrasah Tsanawiyah. The

population in this study were students of Islamic Education in Batu City class IX

2014-2015 Academic Year. While the sample used is class IX students,

amounting to 60 students.

 

 The research method used is descriptive quantitative.

The data in this study is a matter of the National Standard Madrasah

Examination about Arabic subjects in the academic year 2014/2015. The data

sources in this study were the Madrasah Tsanawiyah Students of Batu City.

Based on the results of the study the researchers concluded two outlines.

First, the Reliability of the Final Examination of National Standard Madrasas in

Arabic subjects Madrasah Tsanawiyah 2014/2015 Academic Year Viewed in

terms of reliability, including questions that have high reliability or reliability

because it has a reliability of more than 0.70 which is equal to 0.732, second;

Level of Difficulty for Final Examination of National Standard Madrasas in

Arabic subjects Madrasah Tsanawiyah 2014/2015 Academic Year Viewed from

the level of difficulty, including a fairly good question because 30 items (60%)

included in the medium category (good questions are questions that have an index

 

of 0, 30 - 0.70 which is included in the medium category).