DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2019

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Enhancing Students’ Reading Comprehension Through Contextual Guessing Strategy

Rizka Yanuarti

Abstrak


ABSTRAK

 

Yanuarti, Rizka. 2019. Enhancing Students’ Reading Comprehension Through Contextual Guessing Strategy. Thesis, English Language Teaching, Graduate Program of State University of Malang. Advisors: (I) Prof. Dr. Moh. Adnan Latief, MA., PhD. (II) Dr. Enny Irawati, M.Pd.

 

Keywords: reading comprehension, Test of English Proficiency, Contextual Guessing Strategy

Test of English Proficiency (TEP), TOEFL-like test, course is a part of English course in UIN Maulana Malik Ibrahim and takes thirty percent of the English II course. All of students in all departments except English department are provided six credits of English course. TEP course for non-English deparment students has been running for ten years. However, students especially those who are not from English department face difficulties in its sections especially reading comprehension. The research aims to answer the research problem on how the contextual guessing strategy can enhance the TEP reading comprehension of Islamic Banking students at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

This research design used in this research is collaborative Classroom Action Research. It consisted of one cycle involving four stages namely planning, implementing, observing, and reflecting. The cycle consists of three meetings and one meeting for the reading test. The subjects were 25 of the fourth semester students of Islamic Banking program in UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. The data were obtained through reading test, observation checklist, and field notes.

The findings showed that the implementation of the contextual guessing strategy in teaching reading is able to improve the students’ reading achievement and involvement. The improvements can be seen from the criteria of success achieved that was shown by the result of the reading test and observation checklist. The students’ individual score percentage had achieved 100% of all 25 students passed the set criteria of success. However, the researcher suggests the teacher to implement the strategy in every meeting of reading activity to help students to be more independent in using the strategy.

 

ABSTRAK

 

Yanuarti, Rizka. 2019. Meningkatkan Pemahaman Bacaan Siswa Menggunakan Strategi Menebak Makna Kata Berdasarkan Konteks. Tesis, Pendidikan Bahasa Inggris, Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Pembimbing: (I) Prof. Dr. Moh. Adnan Latief, MA., PhD. (II) Dr. Enny Irawati, M.Pd.

 

Kata kunci: pemahaman bacaan, Tes Kemampuan Bahasa Inggris, Strategi Menebak Makna Kata Berdasarkan Konteks

Mata kuliah Tes Kemampuan Bahasa Ingris (TEP), semacam TOEFL, merupakan bagian mata kuliah Bahasa Inggris di UIN Maulana Malik Ibrahim dan memiliki bobot tiga puluh persen dari nilai mata kuliah Bahasa Inggris II. Semua mahasiswa kecuali dari jurusan Sastra Inggris harus menempuh enam SKS mata kuliah Bahasa Inggris. Mata kuliah TEP bagi semua mahasiswa non-Bahasa Inggris ini telah berjalan selama sepuluh tahun. Namun, mahasiswa yang bukan dari jurusan Bahasa Inggris mengalami kesulitan terutama dalam bagian bacaan. Penelitian ini bertujuan untuk menjawab bagaimana strategi menebak makna kata berdasarkan konteks dapat meningkatkan pemahaman bacaan TEP mahasiswa Perbankan Islam di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas. Penelitian ini terdiri atas satu siklus yang melibatkan empat tahap yaitu perencanaan, implementasi, pengamatan dan refleksi. Siklus penelitian ini mencakup tiga pertemuan dan satu pertemuan untuk tes membaca. Subjek penelitian meliputi 25 mahasiswa semester empat Perbankan Syariah di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Data diperoleh melalui tes membaca, daftar observasi dan catatan lapangan.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi strategi menebak makna kata berdasarkan konteks dalam mengajar membaca mampu meningkatkan capaian membaca dan keterlibatan mahasiswa. Peningkatan ini dapat dilihat dari kriteria keberhasilan yang tercapai yang ditunjukkan oleh hasil tes membaca dan daftar pengamatan. Seluruh mahasiswa atau 100% dari 25 mahasiswa mencapai kriteria keberhasilan. Namun, peneliti menyarankan guru untuk menerapkan strategi ini dalam setiap pertemuan dengan kegiatan membaca untuk membantu mahasiswa lebih mandiri dalam menggunakan strategi ini.