DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Perubahan Konseptual dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa Kelas X SMA yang Belajar dengan Strategi Konflik Kognitif disertai Formative Feedback

Sri Nurul Wahidah Silung

Abstrak


Abstract:

Physics concepts misconceptions had to be repaired, because it would obstruct conceptual understanding and learning achievement of physics students. Misconceptions also weakens students’ problems-solving ability. Students’ conception would be better if students had a conceptual change. Cognitive conflict strategy with formative feedback was one of learning innovations, and it promoted a conceptual change. This strategy could trigger students’ disequilibrium, and then could repaired students’ misconceptions. This strategy expected to enhance the students’ problem-solving ability. This study aimed to explore conceptual changes and students’ problem-solving ability on heat and temperature that learning with cognitive conflict strategiy and formative feedback.

A mixed methods with embedded experimental is used as the study design. The subjects were the 10th grade of Senior High School 3 Malang, that consisting of 31 students in second semester of the academic year 2015/2016 on heat and  temperature. The study instruments used were syllabus, lesson plan, worksheet, three-tier test, problem-solving test, observation sheet, interview guidelines, and questionnaire. The data analyzed using paired sample t-test, N-gain scoring, effect size, data reduction, coding, data representation, data interpretation, and conclusion.

The results of this study showed that: 1) cognitive conflict strategy with formative feedback effect on students’ conceptual change in heat and temperature, 2) student’s conceptual change  repaired at every stage of cognitive conflict strategy with formative feedback, 3) cognitive conflict strategy with formative feedback effect on students’problem-solving ability in heat and temperature, 4) student’s problem-solving ability increased to high problem-solving ability after following cognitive conflicts strategy with formative feedback.

Key Words: conceptual change, physics problem solving ability, conflict cognitive strategies, formative feedback.

 

Abstrak:

Miskonsepsi tentang konsep fisika perlu diperbaiki agar tidak menghambat penguasaan konsep dan keberhasilan belajar siswa. Miskonsepsi juga menyebabkan siswa lemah dalam memecahkan masalah fisika. Konsepsi siswa akan menjadi lebih baik bila siswa mengalami perubahan konseptual. Strategi konflik kognitif disertai formative feedback merupakan salah satu inovasi pembelajaran yang mempromosikan perubahan konseptual. Strategi ini dapat memicu disekuilibrasi pada kognitif siswa untuk selanjutnya memperbaiki miskonsepsi. Strategi ini diharapkan juga dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah fisika siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perubahan konseptual dan kemampuan pemecahan masalah fisika siswa pada materi suhu dan kalor dengan strategi konflik kognitif disertai formative feedback.

Penelitian ini menggunakan rancangan mixed method desain embedded experimental. Subjek penelitian adalah siswa kelas X IPA A MAN 3 Malang, terdiri dari 31 orang siswa pada semester genap tahun ajaran 2015/2016 dengan materi suhu dan kalor. instrumen penelitian terdiri dari silabus, RPP, tes three-tier, tes pemecahan masalah, lembar observasi, pedoman wawancara, dan angket. Data dianalisis menggunakan uji t-sampel berpasangan, N-gain, effect size, reduksi data, coding, representasi data, interpretasi data, dan penarikan kesimpulan.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) strategi konflik kognitif disertai formative feedback berpengaruh terhadap perubahan konseptual siswa pada materi suhu dan kalor, 2) perubahan konseptual siswa berupa perbaikan miskonsepsi berlangsung secara bertahap pada tiap tahapan strategi konflik kognitif disertai formative feedback, 3) strategi konflik kognitif disertai formative feedback berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah fisika siswa pada materi suhu dan kalor, 4) kemampuan pemecahan masalah fisika siswa mengalami perubahan menjadi lebih baik, yakni siswa memiliki kemampuan pemecahan masalah fisika tinggi setelah mengikuti strategi konflik kognitif disertai formative feedback.

Kata kunci: perubahan konseptual, kemampuan pemecahan masalah fisika, strategi konflik kognitif, formative feedback.