DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Interactive and Interactional Metadiscourse Markers in Advanced Writing Used by Indonesian EFL College Students

reni andriani

Abstrak


Abstract: Responding to the growing interest of metadiscourse study, this current research attempts to reveal the cases of metadiscourse through Indonesian EFL learners of English majors’ research articles. This corpus study aims at describing the types and the frequency of metadiscourse markers used in EFL research articles and portraying the differences of metadiscourse markers used among research articles in Linguistics, ELT, and English Literature. The result demonstrates that EFL college learners tended to use interactional categories rather than interactive one. It portrayed that they used all types of metadiscourse. Overall, high differences show the personal position of each discipline from metadiscourse uses.

Keywords: Metadiscourse Markers, Advanced Writing, EFL College Learners

 

Abstrak: menanggapi perkembangan ketertarikan pada penelitian metadiscourse, penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan kasus metadiscourse pada karya ilmiah pelajar Indonesia jurusan bahasa inggris. Penelitian korpus ini juga bertujuan untuk menggambarkan jenis-jenis dan frekuensi metadiscourse dalam karya ilmiah linguistic, pendisiskan bahasa inggris dan sastra. Hasil dari penelitian menjabarkan bahwa mahasiswa jurusan bahasa inggris cendrung menggunakan interaksional dari pada interaktif. Ini menggambarkan bahwa mereka menggunakan semua fungsi metadiscourse. Secara menyeluruh, tingginya perbedaan menunjukan identitas pribadi dari setiap jurusan dalam penggunaan metadiscourse

Kata kunci: Penanda Metadiscourse, Penulisan Tingkat Lanjut, Mahasiswa Jurusan Bahasa  Inggris