DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Characteristics of Effective Junior High School English Teachers in Kabupaten Pacitan Based on Students’ and Teachers’ Perception

Diska Fatima Virgiyanti

Abstrak


ABSTRAK

 

Virgiyanti, Diska Fatima. 2016. Characteristics of Effective Junior High School English Teachers in Kabupaten Pacitan Based on Students’ and Teachers’ Perception. Thesis, Graduate Program in English Language Teaching, Universitas Negeri Malang, Advisors: (I) Prof. Utami Widiati, M.A., P.hD (II) Dr. Suharmanto, M.Pd.

 

Key words: Characteristics, Effective English teachers, students’ and teachers’ perception

This study aims to investigate students’ and teachers’ perception of the characteristics of effective English teachers of Junior High School in Pacitan, with a questionnaire consisting five components: Use of English, pedagogic skill, personal skill, interpersonal skill, assignment and assessment.

The study use survey design which more focus in describing the effective English teachers based on students’ and teachers’ perspectives. The instruments to collect the data in this study were students’ questionnaire, teacher self-assessment, and interview guide for students and teachers in Junior High School in Kabupaten Pacitan. There were 12 Junior High School teachers from 4 schools. Meanwhile, the data were collected from 108 eight graders.

The quantitative data were analyzed using percentage for each item. Then, the interview result were analyzed by listening, rewriting, trascribing, and coding the interview from the students and teachers. The samples of the study were chosen by using purposive random sampling for the students and teachers. It aims to obtain the data related to the effective Junior High School English teachers from students’ and teachers’ perspectives.

The research result showed that students and teachers have different perception of the characteristics of effective English teachers. Based on the questionnaire, students more concern on the personal skill as the characteristics of effective English teachers. In contrast, the teachers more concern on pedagogic skill and personal skill. The other research findings, from interview with the students and teachers also indicated that students and teachers have different perception. The students said that personal skill is more important than other components, however the teachers said that pedagogic skill, personal skill, and interpersonal skill are the most crucial components in characteristics of effective English teachers.

 

ABSTRAK

 

Virgiyanti, Diska Fatima. 2016. Characteristics of Effective Junior High School English Teachers in Kabupaten Pacitan Based on Students’ and Teachers’ Perception. Thesis, Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Pascasarjana, Universitas Negeri Malang, Pembimbing: (I) Prof. Utami Widiati, M.A., P.Hd (II) Dr. Suharmanto, M.Pd.

 

Kata kunci: karakteristik, guru Bahasa Inggris yang efektif, pendapat siswa dan guru

Penelitian ini bertujuan untuk meneliti karakteristik dari guru Bahasa Inggris SMP yang efektif menurut pendapat murid dan guru di Kabupaten Pacitan, dengan menggunakan kuesioner yang terdiri dari lima komponen: Penggunaan Bahasa Inggris, kemampuan pedagogik, kemampuan personal, kemampuan interpersonal, dan tugas dan penilaian.

Penelitian ini menggunakan survei yang lebih fokus menjelaskan guru Bahasa Inggris yang efektif menurut pendapat siswa dan guru. Instrumen untuk pengumpulan data dalam penelitian ini adalah kuesioner siswa, penilaian diri sendiri oleh guru, dan panduan wawancara untuk siswa dan guru SMP di Kabupaten Pacitan. Ada sebanyak 12 guru SMP dari 4 sekolah. Sedangkan, data juga diperoleh dari siswa kelas 8 dari yang berjumlah 108 siswa.

Data kuantitatif dianalisis menggunakan persentase untuk setiap soal. Kemudian, hasil wawancara dianalisis dengan mendengarkan, menulis kembali, menyalin, dan pengodean dari wawancara siswa dan guru. Sampel dari penelitian ini dipilih menggunakan sampel acak bertingkat bertujuan untuk siswa dan guru. Ini bertujuan untuk memperoleh data mengenai guru bahasa Inggris SMP yang efektif berdasarkan pendapat siswa dan guru.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dan guru mempunyai pendapat berbeda tentang karakteristik dari guru bahasa Inggris yang efektif. Berdasarkan hasil kuesioner, siswa lebih memperhatikan pada kemampuan personal sebagai karakteristik dari guru bahasa Inggris yang efektif. Sebaliknya, guru lebih memperhatikan pada kemampuan pedagogik dan kemampuan personal. Hasil penelitian lainnya, dari hasil wawancara dengan siswa dan guru juga menunjukkan bahwa siswa dan guru mempunyai pendapat berbeda. Siswa berpendapat bahwa kemampuan personal lebih penting daripada komponen yang lain, tetapi guru berpendapat bahwa kemampuan pedagogik, kemampuan personal, dan kemampuan interpersonal adalah komponen yang paling penting dari karakteristik guru bahasa Inggris yang efektif.