DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

English Teachers’ Technology Integration Self-Efficacy and Actual Classroom Practices

Pungky Wahyu Wijayani

Abstrak


Abstract: This qualitative study investigated English teachers’ self-efficacy in technology integration and whether their self-efficacy aligned with their actual classroom practices. The participants were four EFL senior high school teachers who completed a questionnaire of their technology integration self-efficacy beliefs. Classroom observations and individual interviews were then conducted to gather data on how they integrated technology within their instructions. Results indicated that the higher the self-efficacy of a teacher, the more teachers believed that they could seamlessly integrate technology within their instructions, and that teachers’ technology integration self-efficacy was closely related to their actual classroom practice.

Key Words: self-efficacy, technology integration, EFL, classroom practices

 

Abstrak: Penelitian kualitatif ini menyelidiki keyakinan diri guru Bahasa Inggris dalam teknologi integrasi dan apakah keyakinan diri mereka sejajar dengan praktek mengajar sesungguhnya di dalam kelas. Peserta penelitian terdiri dari empat orang guru Bahasa Inggris di tingkat SMA yang mengisi kuesioner tentang keyakinan diri mereka tentang integrasi teknologi. Pengamatan di dalam kelas dan wawancara individu kemudian dilakukan untuk mengumpulkan data tentang bagaimana mereka mengintegrasikan teknologi dalam instruksi pengajaran. Hasil mengindikasikan bahwa semakin tinggi keyakinan diri guru, semakin guru percaya bahwa mereka dapat mengintegrasikan teknologi dengan lebih lancar, dan bahwa keyakinan diri guru tentang integrasi teknologi berhubungan erat dengan kenyataan praktek mengajar di dalam kelas.

Kata kunci: keyakinan diri, integrasi teknologi, EFL, praktek mengajar