DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Pengembangan Laman untuk Materi Belajar Menulis sebagai Bahan Belajar Pelengkap untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama

Alfima Azmi Imananda

Abstrak


ABSTRAK

 

Imananda, Alfima Azmi. 2015. Designing Website-Based Materials for Supplementary Writing Resources for Junior High School. Magister’s Thesis, Graduate Program, State University of Malang. Advisors: (I) Dr. Sri Rachmajanti, Dip TESL.,M.Pd, (II) Drs. Fachrurrazy, M. A., Ph. D.

 

Key Words: Website resource, supplementary materials, writing skill, writing materials

In order to facilitate the students in facing the challenge of Curriculum 2013 and the minimum formal instruction hour in the classroom, there is a need to offer the students with independent study materials. This study is an attempt to fulfill the needs of free supplementary materials by the development of website resources compiling materials in writing skills. Writing skills were selected as the focus of the product because of the minimum attention given to this skill in English language teaching in Indonesia as well as the inadequate guidance and samples of writing process in the existing materials.

The final product of this study is a resource website named Inglish which is derived from Indonesian English and Independent English. The name implies that the materials in Inglish website are intended as independent materials which have been adjusted to English language teaching context in Indonesia. Inglish website was developed using Research and Development (R and D) method (Gall, et al., 2003: 771) with several stages like needs analysis, planning, product development, validation and try-out of the product, and revision. The validation of the product resulted that the website and the materials were classified as good with the score 86.72%. In addition, the try-out stage resulted that the users or students of junior high schools gave the website a score 3.35 out of 0-4 scale. This score implied that the materials and exercises in Inglish website were appropriate and valid as independent study materials for the writing skills.

Inglish offers three main menus namely Writing Trick, Writing Treasure, and Writing Stage. The product is developed to assist the students in junior high school especially in Grades 8 and 9 in composing long functional texts like descriptive, narrative, procedure, and recount texts. Writing Trick is a menu intended to offer the students with writing guidance, leveled writing samples, and scoring rubrics. Meanwhile, the exercises of writing, revising, and editing long functional texts are available in Writing Treasure Menu. Meanwhile, Writing Stage is designed to publish the students’ writing product sent to Inglish website administrator. All of the guidance, samples, and exercises are compiled in downloadable sheets in the form of PDF documents.

 

ABSTRAK

 

Imananda, Alfima Azmi. 2015. Pengembangan Laman untuk Materi Belajar Menulis sebagai Bahan  Belajar Pelengkap untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis Magister. Program Pascasarjana, Universitas Negeri  Malang. Pembimbin: (I) Dr. Sri Rachmajanti, Dip TESL.,M.Pd, (II) Drs. Fachrurrazy, M. A., Ph. D.

 

Kata Kunci: Laman, ,materi pelengkap, keterampilan menulis, materi dalam ketrampilan menulis

Sebagai upaya memfasilitasi siswa untuk menghadapi tantangan Kurikulum 2013 yang memberikan alokasi minimum untuk pengajaran bahasa Inggris di kelas, terdapat kebutuhan untuk mengembangkan materi untuk belajar mandiri di luar kelas. Studi ini berupaya untuk memenuhi kebutuhan tersebut dengan pengembangan laman yang menyediakan materi untuk menguasai ketrampilan menulis. Keterampilan menulis dipilih menjadi fokus materi dalam website karena minimalnya perhatian yang diberikan guru dalam ketrampilan menulis dalam kelas. Selain itu, materi untuk ketrampilan menulis yang tersedia tidak memberikan contoh dan panduan menulis yang cukup bagi siswa. 

Produk akhir dalam penelitian ini adalah laman dengan nama Inglish yang berarti Indonesian English dan Independent English. Nama tersebut memberikan implikasi bahwa materi di dalam laman disusun sebagai materi pendukung untuk belajar mandiri di luar kelas (independent study) yang telah disesuaikan dengan konteks pengajaran bahasa Inggris di Indonesia. Website Inglish dikembangkan dengan metode Research and Development (R and D) (Gall, et al., 2003: 771) yang melalui beberapa tahap di antaranya analisis kebutuhan, perencanaan, pengembangan produk, validasi, uji coba produk, dan revisi. Tahap validasi produk menghasilkan kesimpulan bahwa materi di website Inglish diklasifikasikan sebagai materi yang baik dengan nilai 86.72% . Di samping itu, dari tahap uji coba produk kepada siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP), para siswa menganggap bahwa materi di website telah layak untuk menjadi materi tambahan untuk belajar mandiri bagi siswa SMP kelas 8 dan 9 dengan nilai 3.34 dari skala nila 0-4.

Website Inglish menyediakan tiga menu utama di antaranya Writing Trick, Writing Treasure, dan Writing Stage. Laman ini dikembangkan untuk memfasilitasi siswa di Sekolah Menengah Pertama (SMP) khususnya siswa kelas 8 dan 9 untuk menyusun teks narasi, deskripsi, prosedur, dan recount. Menu Writing Trick adalah menu yang menyediakan panduan, contoh, dan panduan penilaian untuk belajar menulis. Menu Writing Treasure digunakan untuk kumpulan latihan dalam menulis, merevisi, atau menyunting teks. Menu terakhir, Writing Stage, digunakan untuk publikasi karya siswa yang dikirim ke laman.