DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

STUDENTS' PREFERENCES ON A MEDIUM OF INSTRUCTION IN EFL CLASSROOM

Eka Afrida Ermawati

Abstrak


 

STUDENTS’ PREFERENCES ON A MEDIUM OF INSTRUCTION

IN EFL CLASSROOM

 

Eka Afrida Ermawati (ekaafrida22@gmail.com)

Utami Widiati (uwidiati@yahoo.com)

Suharmanto(suharmanto.fs@um.ac.id)

Pendidikan Bahasa Inggris – Pascasarjana Universitas Negeri Malang

 

Abstract: This study aims to investigate students’ preferences on a medium of instruction in EFL classroom which cover (1) students’ preferences on teachers’ use of the medium of instruction, their reasons for their preferences, and their perception about the right occasions for teachers to use English. To achieve this objective, cross sectional survey was employed. Data were gathered using close and open-ended questionnaires. The respondents of this research were 485 students and 10 teachers from SMAN 2 Genteng, SMAN 1 Gambiran, SMAS Taman Siswa and SMA Plus Darul Hikmah. Based on the analysis of the data, it was known that (1) students prefer code mixing as the medium of instruction since it eased them to understand lesson and made them learn in enjoyable condition. (2) Improvement on speaking and listening were the reasons why they wanted more use of English in code mixing. (3) Students did not want their teachers to use English for joking and for comprehending the content of the reading text.

Keywords: Students’ preferences, Medium of Instruction, EMI,

      Code mixing.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu preferensi siswa terhadap bahasa pengantar alam kelas bahasa Inggris yang meliputi (1) preferensi siswa terhadap bahasa pengantar yang dipakai guru (2) alasan preferensi tersebut (3) waktu yang tepat untuk memakai bahasa Inggris. Untuk mencapai tujuan tersebut, peneliti menggunakan disain potong lintang. Data dikumpulkan menggunakan angket terbuka dan tertutup. Responden dari penelitian ini adalah 485 siswa dan 10 guru dari SMAN 2 Genteng, SMAN 1 Gambiran, SMAS Taman Siswa and SMA Plus Darul Hikmahberdasarkan analisis data, diketahui bahwa (1) siswa lebih suka jika guru menggunakan code mixing sebagai bahasa pengantar karena code mixing memudahkan mereka dalam memahami pelajaran dan membuat mereka belajar dengan nyaman. (2) peningkatan kemampuan berbicara dan mendengar menjadi alasan kenapa mereka ingin gurumemberikan porsi yang lebih banyak terhadap bahasa Inggris. (3) siswa tidak menginginkan guru menggunakan bahasa Inggri untuk bercanda dan membahas bacaan.

 

Kata kunci: Preferensi Siswa, Bahasa Pengantar, Bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar, Code mixing.