DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2013

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Pengembangan Buku Siswa bercirikan Penemuan Terbimbing Materi Eksponen, Bentuk Akar, dan Logaritma untuk Kelas X SMAN 1 Kraksaan. (TESIS)

Miswanto Miswanto, Sri Mulyati, Makbul Muksar

Abstrak


The existence of student’s workbook as a learning source is an important part of teaching learning process in the school. Until now, students at SMAN 1 Kraksaan have been using the textbook as a learning resource. The text-book has not maximally helped the students to construct their own understanding toward the materials. Activities and steps in the textbooks do not explicitly give the opportunity to students individually or in groups to play an active role in constructing their own understanding of the material being studied. Based on that problem, the student’s workbook is developed contains activities to give students an opportunity to take an active role in constructing their own understanding of the material being studied. Such activity is a hallmark of the guided discovery method. Thus, the student’s developed workbook is characterized with the guided discovery method. The materials that are developing with the guided discovery method are exponents, roots express, and the logarithm in the tenth grade of SMAN 1 Kraksaan. This student workbook contains the steps on guided discovery, namely (1) the problem understanding, (2) data processing, (3) conjecture making, (4) testing the validity of the conjecture, and (5) generalizing. This book can be used by student as a learning source to support the learning implementation using the guided discovery method. The Development of this student workbook is using 4D development model, without the dissemination phase. The criterion of validity, practicality and effectiveness is set by the researcher. The validation was checked by three validators, there are two lecturers and a practitioner. The practicality was valued by two observers. The effectiveness was checked by two observers and students as a user in field test. To support the implementation of student’s workbook, the lesson plan and the research instruments are also designed. Research instruments, include: (1) validation sheet, (2) observation sheet, (3) questionnaire, and (4) test. The validity of the three validators indicate that student’s workbook, lesson plans, and research instrument is fulfill the valid criteria. The field test result shows that student’s workbook have been fulfilled the criteria of practicality and effectiveness.

 

Keberadaan buku siswa sebagai sumber belajar, merupakan bagian penting dalam pelaksanaan pembelajaran di sekolah. Selama ini siswa di SMAN 1 Kraksaan menggunakan buku teks sebagai sumber belajar. Buku teks tersebut belum maksimal dalam membantu siswa mengkonstruksi pemahaman siswa terhadap materi yang dipelajari. Aktivitas dan langkah-langkah dalam buku teks yang digunakan tidak secara eksplisit memberi kesempatan kepada siswa baik secara individu maupun kelompok untuk berperan aktif dalam mengkonstruksi sendiri pemahamannya terhadap materi yang dipelajari. Berdasarkan masalah tersebut, maka dikembangkan buku siswa yang memuat kegiatan untuk memberi kesempatan kepada siswa berperan aktif dalam mengkonstruksi sendiri pemahamannya terhadap materi yang dipelajari. Kegiatan yang demikian merupakan ciri dari metode penemuan terbimbing. Dengan demikian buku siswa yang dikembangkan adalah buku siswa bercirikan penemuan terbimbing materi eksponen, bentuk akar, dan logaritma kelas X SMAN 1 Kraksaan. Buku siswa ini memuat langkah-langkah pada penemuan terbimbing, yaitu (1) memahami masalah, (2) memproses data, (3) membuat dugaan, (4) menguji kebenaran dugaan, dan (5) menggeneralisasi. Buku siswa ini dapat digunakan siswa sebagai sumber belajar untuk menunjang pelaksanaan pembelajaran menggunakan metode penemuan terbimbing. Pengembangan buku siswa ini menggunakan model pengembangan 4D, tanpa fase diseminasi. Kriteria kevalidan, kepraktisan, dan keefektifan ditetapkan oleh peneliti. Kevalidan diperiksa oleh tiga validator, yaitu dua orang dosen dan seorang praktisi. Kepraktisan diperiksa oleh dua observer dan keefektifan diperiksa oleh dua observer dan siswa sebagai pengguna pada saat uji coba lapangan. Untuk mendukung pelaksanaan buku siswa, juga dirancang RPP dan instrumen penelitian. Instrumen penelitian meliputi: (1) lembar validasi, (2) lembar observasi, (3) angket, dan (4) tes. Hasil validasi dari tiga validator menunjukkan bahwa buku siswa, RPP, dan instrumen penelitian memenuhi kriteria valid. Hasil uji coba lapangan menunjukkan bahwa buku siswa telah memenuhi kriteria praktis dan efektif.

 

Keywords: development, student’s workbook, guided discovery method, exponents, roots, and logarithm.