DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2013

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Pengaruh Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akuntansi Keuangan dan Kecerdasan Emosional terhadap Sikap Etis Mahasiswa. (TESIS)

Mohammad Ghofirin, Bambang Sugeng, Dyah Aju Wardhani

Abstrak


Character education is an education that is oriented not only to the mastery of teaching science (knowledge) but also the noble character (good character). The purposes of the study was to investigate 1) the effect of character education which is integrated in financial accounting teaching and learning process to the students’ ethical attitudes; 2) the effect of emotional intelligence to the students’ ethical attitudes; 3) the effect of character education which is integrated in financial accounting teaching and learning process to the ethical attitudes of students with high emotional intelligence; 4) the effect of character education which is integrated in financial accounting teaching and learning process to the ethical attitudes of students with low emotional intelligence; 5) the effect of  the interaction between character education and emotional intelligence to the students’ ethical attitudes. The design of this study is quasi-experimental which employ factorial design 2x2. The population is Accounting Department students, Economics Faculty, State University of Malang in 2011/2012 academic year. The sample which consist of 2 classes students of Intermediate Financial Accounting 1 course is purposively selected. The first class is treated by integrating character education in the teaching and learning process while the second class is untreated. The variables in this research were: (1) character education (X1), (2) emotional intelligence (X2), and (3) the ethical attitudes (Y). The data was collected by using questionnaire and analyzed using two ways ANOVA and t-test. The results of the study showed that: (1) character education doesn’t  affects students’ ethical attitudes (Sig 0.65 > 0.05). This is because there is other factor that influence ethical attitude of the students: emotional intelligence. (2) emotional intelligence doesn’t  affects students’ ethical attitudes (Sig 0,11 > 0,05). This is due to the variety of emotional intelligence level, consisting of high emotional intelligence and low emotional intelligence. (3)  for students with high emotional intelligence, character education integrated in financial accounting teaching and learning process affects the students’ ethical attitudes (Sig 0.02 0.05). This indicates that the group of students who have low emotional intelligence, are less sensitive to the treatment of character education in shaping the ethical attitude. (5) The interaction between character education in financial accounting teaching and emotional intelligence affects the students’ ethical attitudes (Sig 0.01 0,05). Hal ini dikarenakan ada faktor lain yang ikut mempengaruhi sikap etis mahasiswa, yaitu kecerdasan emosional. (2) kecerdasan emosional tidak berpengaruh terhadap sikap etis mahasiswa (Sig 0,11 > 0,05). Hal ini dikarenakan terdapat variasi tingkat kecerdasan emosional yang dimiliki mahasiswa, yaitu kecerdasan emosional tinggi dan kecerdasan emosional rendah. (3) bagi mahasiswa yang memiliki kecerdasan emosional tinggi, pendidikan karakter dalam pembelajaran akuntansi keuangan berpengaruh terhadap sikap etis mahasiswa (Sig 0,02 < 0,05). Hal ini bermakna bahwa mahasiswa dengan tingkat kecerdasan emosional tinggi akan memiliki sikap etis lebih baik jika diberi pendidikan karakter, (4) bagi mahasiswa yang memiliki kecerdasan emosional rendah, pendidikan karakter dalam pembelajaran akuntansi keuangan tidak berpengaruh terhadap sikap etis mahasiswa (Sig 0,51 > 0,05). Hal ini mengindikasikan bahwa kelompok mahasiswa yang memiliki kecerdasan emosional rendah, kurang sensitif terhadap perlakuan pendidikan karakter dalam membentuk sikap etis. (5) interaksi antara pendidikan karakter dalam pembelajaran akuntansi keuangan dan kecerdasan emosional berpengaruh terhadap sikap etis mahasiswa (Sig 0,01 < 0,05). Hal ini  bermakna bahwa dampak pendidikan karakter akan semakin efektif jika mahasiswa memiliki kecerdasan emosional yang lebih baik. Dengan demikian penelitian ini menyimpukan bahwa pendidikan karakter dalam pembelajaran akuntansi keuangan dan kecerdasan emosional berpengaruh terhadap sikap etis mahasiswa. Saran yang dapat diajukan dari penelitian ini adalah: (1) Bagi Perguruan Tinggi, pendidikan karakter perlu diintegrasikan secara eksplisit pada seluruh pokok bahasan mata kuliah akuntansi. (2) Bagi Dosen, hendaknya bersedia dan aktif mengintegrasikan pendidikan karakter dalam pembelajaran akuntansi. (3) Bagi Peneliti lain, penelitian perlu dilanjutkan untuk menguji hubungan 2 variabel bebas. Sehingga dapat diketahui apakah salah satu variabel berfungsi sebagai variabel mediating atau moderating.

 

Keywords: Character Education, Emotional Intelligence, Ethical Attitudes