DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM, 2010

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Gaya Kognitif terhadap Perolehan Belajar Konsep dan Prosedur Statistika. (Disertasi)

Rufi’i Rufi’i

Abstrak


Rufi'i, 2010. Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Gaya Kognitif terhadap Perolehan Belajar Konsep dan Prosedur Statistika. Disertasi, Program Studi Teknologi Pembelajaran, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: (I) Prof. Dr. I Nyoman Sudana Degeng, M.Pd., (II) Prof, Dr. H. Punadji Setyosari, M.Ed., M.Pd. dan (III) Dr. Waras Kamdi, M.Pd.

 

Kata Kunci: algo-heuristic, konvensional, gaya kognitif, perolehan belajar

Secara umum, pebelajar merasa sulit belajar Statistika sehingga tidak tertarik belajar. Ketidaktertarikan pebelajar dapat disebabkan oleh bentuk pembelajarannya di kelas. Sistem pembelajaran konvensional bukanlah hal yang salah, tetapi idealnya proses pembelajaran yang baik akan menempatkan dosen sebagai pengelola pembelajaran bukan sebagai pemberi informasi satu-satunya. Untuk mengatasi kendala-kendala dalam pembelajaran konvensional, maka perlu dikembangkan strategi pembelajaran algo-heurisitic yang memperhatikan perbedaan kemampuan pebelajar, mendukung pembelajaran perseorangan dan mandiri, dan yang dapat memudahkan belajar pebelajar. Tujuannya untuk dapat mengajarkan pada para pebelajar secara efektif tentang bagaimana cara menerapkan suatu pengetahuan dan memecahkan masalah-masalah yang sesuai.

           Strategi pembelajaran algo-heurisitic merupakan teknik untuk  mengambil suatu pemikiran dan menyampaikannya pada bentuk pemikiran yang lain dan menjadikan proses itu bersifat otomatis, proses pemikiran itu adalah kognitif. Proses algo-heuristic secara langkah demi langkah memberikan suatu penjelasan setelah satu langkah dikuasai. Hal itu harus diterapkan bersama dengan semua langkah-langkah   yang telah ada sebelumnya dalam algorithmic. Strategi pembelajaran digunakan dalam mengajarkan dengan cara: a) meminta para pebelajar untuk membuat sebuah penemuan secara mandiri mengenai apa yang seharusnya dipelajari dengan membimbing kepada pebelajar secara  baik, dan b) mengajarkan pada pebelajar metode dan pengetahuan yang telah siap pakai.

           Selain strategi pembelajaran, hal yang perlu juga menjadi perhatian dosen dalam pembelajaran adalah kondisi pembelajaran, di antaranya gaya kognitif. Gaya kognitif menggambarkan kebiasaan berperilaku relatif tetap dalam diri seseorang dalam menerima, memikirkan, memecahkan masalah maupun dalam menyimpan informasi. Sejauh mana pengaruh utama dan pengaruh interaksi strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap perolehan konsep dan prosedur statistika.

           Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hasil pengujian: (1) perbedaan perolehan belajar konsep Statistika antara pebelajar yang belajar dengan strategi pembelajaran algo-heuristic dan strategi pembelajaran konvensional, (2) perbedaan perolehan belajar konsep Statistika antara pebelajar yang belajar dengan gaya kognitif field independence dan field dependence, (3) interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap perolehan belajar konsep Statistika. (4) perbedaan perolehan belajar prosedur Statistika antara pebelajar yang belajar dengan strategi pembelajaran algo-heuristic dan strategi pembelajaran konvensional, (5) perbedaan perolehan belajar prosedur Statistika antara pebelajar yang belajar dengan gaya kognitif field independence dan field dependence, (6) interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap perolehan belajar prosedur Statistika.

           Penelitian ini dilaksanakan dengan desain non-equivalent control group dengan menerapkan desain faktorial 2x2 dalam rancangan eksperimennya. Subjek penelitian adalah pebelajar semester IV tahun akademik 2009/2010 Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Jenjang S1 dan Program Studi Kebidanan Jenjang D-III Universitas PGRI Adi Buana Surabaya yang terdiri enam kelas sebesar 217 orang. Subjek diambil secara acak, di mana yang diambil acak adalah kelas. Subjek penelitian ditetapkan dua kelas PGSD dan dua kelas Kebidanan dengan jumlah 146 orang.  Hipotesis penelitian diuji dengan uji statistika Multivariate Analysis of Variance (Manova).

           Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) ada perbedaan perolehan belajar konsep Statistika antara pebelajar yang belajar dengan strategi pembelajaran algo-heuristic dan strategi pembelajaran konvensional (F=13,459; p=0,00), (2) ada perbedaan perolehan belajar konsep Statistika antara pebelajar yang belajar dengan gaya kognitif field independence dan field dependence (F=4,994; p=0,027), (3) tidak ada pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap perolehan belajar konsep Statistika (F=0,767; p=0,383), (4) ada perbedaan perolehan belajar prosedur Statistika antara pebelajar yang belajar dengan strategi pembelajaran Algo-heuristic dan strategi pembelajaran konvensional (F=8,298; p=0,005), (5) ada perbedaan perolehan belajar prosedur Statistika antara pebelajar yang belajar dengan gaya kognitif field independence dan field dependence  (F=21,438; p=0,000), (6) tidak ada pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap perolehan belajar prosedur Statistika (F=0,601; p=0,44).

Berdasarkan temuan penelitian ini disarankan kepada para dosen menggunakan strategi pembelajaran algo-heuristic dalam matakuliah Statistika yang diampu dengan strategi pembelajaran yang direncanakan, diterapkan dan dilaksanakan secara baik. Dengan menggunakan strategi ini diharapkan tujuan pembelajaran dapat tercapai secara optimal.

 

ABSTRACT

 

Rufi'i, 2010. The Influence of Instructional Strategies and Cognitive Style on the Acquisition of Learning Concepts and Procedures of Statistics. Dissertation, Instructional Technology, Graduate Program, State University of Malang. Advisors: (I) Prof. Dr. I Nyoman Sudana Degeng, M.Pd., (II), Prof. Dr. H. Punadji Setyosari, M.Ed., M.Pd. and (III) Dr. Waras Kamdi, M.Pd.

 

Keywords: algo-heuristic, conventional, cognitive style, learning acquisition

In general, learners find it difficult to learn Statistics so they are not interested in learning its. Disinterested learners can be caused by a form of learning in the classroom. Conventional learning system is not wrong, but ideal a good learning process will place teachers as managers of learning rather than as the only source of information. To overcome the constraints of conventional learning, it is necessary to develop Algo-heurisitic instructional strategy that takes into account differences in the ability of learners, supporting individual and independent learning, which can facilitate learning and learners. The goal of this kind of instructional strategy is to be able to teach effectively to the learners on how to apply knowledge and solve problems accordingly.

            Algo-heurisitic instructional strategy is a technique to take an idea and present it in another form of thinking and make that process is automated. Algo-heuristic process step by step that gives an explanation after one step has been mastered. It must be applied together with all the steps that have been there before in algorithmic. Instructional strategies used in teaching by means of: a) ask the learner to make an invention independently of what should be learned with a good guidance to the learner, and b) teaching methods and knowledge of learners who are ready to use.

            In addition to instructional strategies, another concern to teachers is learning conditions, including cognitive styles. Cognitive style describes the habit of behaving in a person is relatively fixed in accepting, thinking, problem solving and in storing information. This involves to the extent to which main effects and interaction effects of instructional strategies and cognitive styles on the acquisition of statistical concepts and procedures.

            The purposes of the study were to examine the result of analysis (1) differences in the acquisition of learning concepts of statistics among learners who learn by instructional strategies algo-heuristic and conventional instructional strategies, (2) differences in the acquisition of learning concepts of statistics among learners who studied with field independence cognitive styles and field dependence, (3) the interaction between instructional strategies and cognitive styles on the acquisition of learning concepts of Statistics, (4) differences in the acquisition of learning procedures of statistics among learners who learn by instructional strategies algo-heuristic and conventional instructional strategies, (5) differences in the acquisition of learning procedures of statistics among learners who studied with field independence cognitive styles and field dependence, (6) the interaction between instructional strategies and cognitive styles on the acquisition of learning procedures of Statistics.

            This research was carried out with the design of non-equivalent control group by applying a 2x2 factorial design in the design of experiments. Subjects  were fourth semester undergraduate students of academic year 2009/2010, at Elementary Teacher Training Education Program Undergraduate level and Third Diploma students Midwifery Studies Program PGRI Adi Buana University of Surabaya which consists of six classes of 217 people. Subjects were taken at randomly, and the total member are 146 subjects. They, further more, were grouped into four classes according  to research design. The research hypothesis was tested by statistics Multivariate Analysis of Variance (Manova).

            Results showed that (1) there are differences in the acquisition of learning concepts among students who studied statistics with algo-heuristic instructional strategies and conventional instructional strategies (F=13.459; p=0.00), (2) there are differences in the acquisition of learning concepts among students who studied statistics with cognitive style of field independence and field dependence (F=4.994; p=0.027), (3) there is no interaction between instructional strategies and cognitive style on learning acquisition Statistical concept (F=0.767; p=0.383), (4) there are differences in learning acquisition Statistical procedures between students who learn with the instructional strategy algo-heuristic and conventional instructional strategies (F=8.298; p=0.005), (5) there are differences in learning acquisition among students Statistical procedures that learning with cognitive style field independence and field dependence (F=21.438; p=0.00), (6) there is no interaction between instructional strategies and styles against the acquisition of cognitive learning Statistical procedures (F=0.601; p=0.44).

            Based on the findings of this study, it is suggested to the teachers using the learning algo-heuristic strategy in which Amnestied Statistics course with the instructional strategies that are planned, implemented and executed well. By implementing the strategy, it is hoped that the achievement of learning objectives can be achieved optimally.