SKRIPSI Jurusan Geografi - Fakultas Ilmu Sosial UM, 2016

Ukuran Huruf:  Kecil  Sedang  Besar

Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI di SMA Se-Kecamatan Pandaan Kabupaten Pasuruan

Aisofa Ariyanti

Abstrak


ABSTRACT

 

Ariyanti, Aisofa. 2016. Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Pada Mata

Pelajaran Geografi Kelas XI di SMA Se-Kecamatan Pandaan Kabupaten

Pasuruan. Skripsi, Jurusan Pendidikan Geografi, Fakultas Ilmu Sosial,

Universitas Negeri Malang. Pembimbing: (1) Ardyanto Tanjung, S.Pd,

M.Pd, (2) Ir. Juarti, M.P.

Kata Kunci: Pemanfaatan internet, Sumber Belajar.

Internet merupakan salah satu bentuk perkembangan IPTEK yang mampu

memberikan informasi secara cepat dimanapun dan kapanpun. Menyadari bahwa

buku cetak yang menjadi pegangan siswa sebagai sumber belajar memiliki materi

yang terbatas, sangat memungkinkan siswa untuk mencari tambahan referensi

lain. Salah satu alternatif untuk mencari tambahan materi yang pelajaran secara

cepat dengan menggunakan fasilitas internet. Internet sebagai sumber belajar

diharapkan mampu menjadi bagian dari suatu proses pembelajaran di sekolah.

 Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan internet sebagai

sumber belajar pada mata pelajaran geografi SMA di Kecamatan Pandaan,

mengetahui faktor apa saja yang mempengaruhi pemanfaatan internet sebagai

sumber belajar geografi SMA di Kecamatan Pandaan, dan seberapa besar

pemanfaatan internet sebagai sumber belajar pada mata pelajaran geografi SMA

di Kecamatan Pandaan. Metode penelitian ini adalah deskriptif. Analisis data

penelitian yang digunakan adalah persentase. Instrumen penelitian menggunakan

angket yang sebelumnya sudah diuji validitas dan reliabelitasnya.

 Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa pemanfaatan internet

sebagai sumber belajar geografi SMA di Kecamatan Pandaan termasuk dalam

kriteria sedang dengan rata-rata persentase dari 5 sekolah negeri/swasta adalah

sebesar 57,75%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pemanfaatan internet sebagai

sumber belajar pada mata pelajaran geografi SMA di Kecamatan Pandaan sudah

baik tetapi belum optimal penggunaannya sebagai sumber belajar.

 Saran diberikan kepada: 1) sekolah, agar memperbaiki fasilitas wifi

disekolah; 2) siswa, supaya lebih optimal dalam pemanfaatan internet sebagai

sumber belajar geografi; 3) peneliti, perlu dilakukan penelitian mengenai

pemanfaatan internet sebagai sumber belajar geografi SMA pada wilayah yang

lebih luas beserta kendala-kendala yang dapat menghambat.

ABSTRACT

 

Ariyanti, Aisofa. 2016. Utilization of the Internet as a Learning Resource On

Geography Lesson at Senior High School XI Grade in Pandaan Subdistrict

Pasuruan Regency. Thesis, Department of Geography Education, Faculty of

Social Sciences, State University of Malang. Supervisor: (1) Ardyanto

Tanjung, S. Pd, M. Pd, (2) Ir. Juarti, M.P.

Keywords: Utilization of the Internet, Learning Resources.

Internet is one of the development of science and technology which is able

to provide a huge amount of  information wherever and whenever we need it.

Recognizing that printed books which  have been a guideline for students as a

learning resource has limited materials, students need to enrich their additional

materials as their additional supplement of references. One alternative that can be

used as a additional material for studying is by using the internet facility. Internet

as a learning resource is expected to be part of a learning process at school.

This study aims to determine the use of the Internet as a source of learning

on the subjects of geography at Senior high school in the Pandaan District,

determine what factors are affecting the use of the Internet as a source of learning

geography at Senior high school in the Pandaan District, and how much the use of

the Internet as a source of learning on the subjects of geography at Senior high

school in Sub Pandaan District. The research method used in this research is

descriptive. The data in this research was analyzed by percentage. The research

instrument used in this research is a questionnaire that had previously been tested

for its validity and reliabelity.

Based on the results of the study, it indicates that the use of the Internet as a

source of learning geography at senior high school in the Pandaan District belongs

to the average criteria in which the percentage of the use of internet in five public

school / private sector reached to 57,75%. It can be concluded that the use of the

Internet as a source of learning on the subjects of geography at senior high school

in that Pandaan District is good but not optimal enough in using it as a learning

resource.

Advices are given to: 1) the school, in order to optimize the wifi facilities in

schools; 2) students, in order to optimize in utilizing and using the Internet as a

source of learning geography; 3) researchers, it is needed to do another research

on utilizing the Internet as a source of learning Geography at Senior high school

in the wider region as well as the new challenges that might happen in its

 

implementation.